Wat is het Amazon Algoritme?

Een uitgebreid overzicht om ervoor te zorgen dat jij kunt ranken op de nummer 1 positie

In deze blog staat het Amazon Algoritme centraal. Bij het algoritme van een e-commerce platform is eigenlijk maar één ding belangrijk om te weten: hoe rank ik zo hoog mogelijk? Ook in alle andere blogs komen we uiteindelijk weer terecht bij deze vraag, want je doel is om zoveel mogelijk producten te verkopen. Hoe hoger je rankt, hoe meer sales je krijgt en hoe sneller je groeit met je bedrijf. Dit artikel is de basis van de vervolglessen over Amazon. Elke les zal op een eigen manier bijdragen aan het hoger ranken van je producten! 


Je moet dus weten hoe het algoritme werkt om zoveel mogelijk sales te behalen. Dit kan je doen door het algoritme te begrijpen. Je moet het algoritme echter niet alleen kunnen begrijpen, je moet er ook zo goed mogelijk op in kunnen spelen. Als je dit kan weet het algoritme jou te vinden, en krijgen je producten de aandacht die ze verdienen. 


Om meer te weten over het algoritme gaan we in op de Amazon SEO optimalisatie. Je kijkt hiervoor naar de formule die je hierbij moet hanteren. Daarnaast benoem ik in de komende alinea's kort de verschillen tussen Amazon en Google


Er zijn verschillende factoren van invloed om te kunnen ranken, zo is het heel belangrijk om gebruik te maken van keywords. Ook dit wordt besproken in een van de vervolgblogs. 


Het begrijpen van het Amazon Algoritme is van belang, omdat je er altijd voor wilt zorgen dat je organisch op 1 rankt voor het keyword waar jij voor gekozen hebt. Ook is het handig om te begrijpen, zodat je alleen focust op de gebieden die er daadwerkelijk toe doen. Hierdoor creëer je een overzicht van welke gebieden je moet betrekken om hoog te kunnen ranken. Je zorgt er op deze manier voor dat je listing en de kwaliteit van je listing zo goed is, dat het algoritme ervoor zorgt dat jij bovenaan komt te staan! 


Het begrijpen van het Amazon Algoritme valt en staat allemaal bij één formule. Deze is als volgt. Je zorgt voor een goed Amazon SEO, dit leidt tot het goed optimaliseren van listings van je product. Het goed optimaliseren van listings zorgt ervoor dat je een betere ranking krijgt. Een betere ranking zorgt voor meer zichtbaarheid. Dit zorgt aan het eind van het verhaal voor meer verkopen. Hieronder wordt de formule nogmaals schematisch weergegeven:



Screenshot uit Amazon versus Google – Amazon Algoritme 


Het Amazon Algoritme is ook wel bekend onder de naam A9, waarbij A9 staat voor algoritme. De essentie van het algoritme is dat variabelen een bepaalde waarde krijgen, waardoor kan worden bepaald hoe hoog jij organisch rankt.


Eén van de belangrijke factoren in het algoritme is Amazon SEO optimalisatie. Er zijn meerdere factoren direct van invloed op het Amazon Algoritme. Eén van deze factoren is het optimaliseren van je listing. Daarnaast moet je product een correcte prijs hebben en moet je voldoende voorraad van een product bezitten. Ook heb je een reeks aan factoren die indirect invloed hebben op je ranking, deze bespreken we later nogmaals. Dit zijn onder andere je fulfillment method, je reviews, de foto’s die je gebruikt, branded content, de manier van adverteren en andere promoties.


Amazon versus Google 

Amazon en Google hebben allebei andere doelen met het verkeer op hun websites. Amazon heeft de intentie om klanten hun aankoop te laten doen. Iedereen die op Amazon komt is bereid om iets te gaan kopen, Amazon wil ervoor zorgen dat iedereen die op het platform komt geleid wordt om een aankoop te gaan doen. Google daarentegen heeft de intentie om de gebruiker te helpen met een zoektocht. Ze staan klaar om vragen te beantwoorden en mensen op weg te helpen. Websites die in de ogen van Google de juiste antwoorden geven op de vragen die iemand stelt, krijgen dan van Google een hogere ranking. 


De intenties van Amazon zijn dus anders dan de intenties van Google. Wat zijn de intenties van Amazon en welke factoren hebben invloed op je ranking? Dit bespreken we hieronder!

 

Om veel producten te kunnen verkopen via Amazon dien je een goede ranking te hebben. In deze blog bespreken we de verschillende factoren die invloed hebben op je ranking.


Volgens Amazons eigen data heb je te maken met de volgende zaken: 

  • 70% van de klanten blijft hangen op pagina 1 

  • 35% van de klanten klikken op het eerste product wat weergegeven wordt op de zoekpagina 

  • De eerste drie producten zijn verantwoordelijk voor 64% van het aantal klikken door klanten 

  • Waarbij 81% van de klikken gaat naar merken op de eerste pagina 


Kortom: zorgen dat je hoog organisch rankt, is van levensbelang voor je bedrijf. Op die manier kan je significant meer verkeer binnenhalen dan als je lager staat, of op de tweede pagina. Het is heel belangrijk om op de eerste pagina terecht te komen, want bij Google blijkt bijvoorbeeld dat bijna nooit iemand op de tweede pagina kijkt. Men zegt ook wel: ‘de tweede pagina van Google is de beste plek om een lijk te verstoppen’. 


Op Amazon kun je werkelijk miljoenen producten kopen. Er zijn honderden miljoenen klanten die producten zoeken die ze nodig hebben via zoekopdrachten. Elke minuut van de dag is het Amazon Algoritme bezig om te bepalen welk product bij welk keyword hoort. Om te kunnen ranken op Amazon zijn wij benieuwd welke factoren bepalen of een product op plek een, plek twee of plek drie van de ranking terecht komt. 


Amazon categoriseert producten op basis van de waarschijnlijkheid waarmee ze een verkoop gaan opleveren. Hoe dit werkt leg ik nu uit! 


Amazon kent drie verschillende partijen, dit zijn de koper, de verkoper en Amazon zelf. De koper komt naar Amazon om te kopen. De verkoper ben jij, jouw doel is om je producten op Amazon te verkopen. Amazon zelf wil graag dat er een verkoop plaatsvindt. Dit is het doel van Amazon, omdat zij een commissie van meestal 15% ontvangen per verkoop. 


Alle drie de partijen hebben hetzelfde doel: het realiseren van een transactie. Het algoritme van Amazon is dan ook zo gebouwd dat het aantal transacties via Amazon wordt gestimuleerd en daarmee verhoogd. Alle producten worden gerankt op basis van de waarschijnlijkheid van verkoop. Om een transactie te kunnen realiseren moet wel aan enkele voorwaarden worden voldaan. 


Keywords 

Keywords bepalen of het überhaupt mogelijk is om je producten te ranken op Amazon. Amazon filtert alle producten uit het resultaat waar een of meerdere zoekwoorden niet in terugkomen. Als je zoekt op iPhone zal je dus geen Fidget Spinner als zoekresultaat krijgen. Er komen enkel producten tevoorschijn die passen bij het gekozen keyword van een klant. Het is wel mogelijk dat er meerdere keywords belangrijk zijn bij jouw product. Het is dan ook erg belangrijk dat je alle relevante keywords van jouw product toevoegt aan je listing. Hoe je dit doet, is in een eerdere blog uitgelegd (link invoegen optimale listing). Neem daar dus even een kijkje! 


Prestaties 

Niet alleen de keywords van het product zijn belangrijk voor je verkopen, maar het draait ook om je prestaties. Je prestaties bepalen uiteindelijk hoe hoog je product op Amazon rankt op de door jouw opgenomen keywords in je listing. Hoe hoog je rankt, hangt af van verschillende factoren. 


De factoren die van invloed zijn op je Amazon productranking bespreek ik in de volgende blog, dus lees vooral verder! 


Om een zo hoog mogelijke ranking op Amazon te behalen moet je rekening houden met bepaalde factoren. De ene factor is van hogere waarde dan de ander. In de cirkeldiagram hieronder zie je welke factoren bijvoorbeeld een heel grote rol spelen in je ranking, en welke een wat kleinere.




 

Screenshot uit invloedsfactoren Amazon Algoritme (A9)


Je ziet dat conversie zwaar meetelt, maar ook het aantal organische sales. Het is voor Amazon ook belangrijk om te weten of je de afgelopen zes maanden veel sales hebt gehad en of je sales binnenhaalt vanuit externe kanalen. Verder heb je nog een aantal kleinere factoren die van invloed zijn. Dit betekent alleen niet dat de factoren minder belangrijk zijn, dus houd er wel rekening mee! 


De precieze verdeling van hoeveel percentage een factor meetelt geeft Amazon niet vrij, maar houd vooral deze schatting aan. Deze schatting is gebaseerd op meerdere onderzoeken en metingen. 


Conversie 

Zoals je in de cirkeldiagram hebt kunnen zien telt conversie voor 20% mee in je ranking, een erg belangrijke factor dus! Hoe hoger jij converteert, hoe groter de kans zal zijn dat je hoger rankt. Met converteren bedoelen we het aantal aankopen dat jij afzet tegenover het aantal bezoeken op je listing. Uit deze verhouding volgt een conversiepercentage. Hoe hoger je converteert, hoe meer mensen een aankoop doen. Als je hoog converteert, dan is dit dus gunstig voor je eigen sales, maar ook gunstig voor het algoritme van Amazon! 


Organische sales 

Naast conversie telt ook je organische sales voor 20% mee. Als jij organisch gevonden wordt met de keywords die jij hebt ingesteld bij je productlisting, dan geeft dit een signaal aan Amazon dat jouw product interessant is en daadwerkelijk past bij datgene waar de klant naar op zoek is. Dit zorgt ervoor dat jij nóg sneller kunt ranken op andere keywords, omdat Amazon jou als het ware ‘vertrouwt’ met je producten. 


180 Day Sales History 

De laatste factor die voor 20% meetelt is de 180 Day Sales History. Deze factor is van belang zodat Amazon kan inschatten of jij de afgelopen zes maanden constant op voorraad bent geweest. Daarnaast kunnen ze kijken of jij daadwerkelijk altijd verkoop kunt realiseren. Als jou dit lukt, dan kom je over als een betrouwbare partner van Amazon en dit is altijd gunstig voor je ranking. 


Sales vanuit externe kanalen 

De sales vanuit externe kanalen telt voor ongeveer 15% mee. Als jij verkoper vanuit sociale media, via jouw eigen website of andere kanalen weet te realiseren, dan ben je een ware bondgenoot van Amazon. Dit zorgt voor een grote boost in je ranking. Dit komt omdat je op die manier een merk kan promoten én er toch voor kan zorgen dat mensen het product bij Amazon kopen. Op deze manier weet jij nieuwe klanten binnen te halen voor Amazon. 


CTR: click-through-rate 

De CTR laat het belang van een goede titel van je product zien, en telt voor ongeveer 10% mee. Je CTR is het percentage wat voorkomt uit mensen die over je listing scrollen en daadwerkelijk klikken op jouw product. Klanten klikken natuurlijk alleen op je product wanneer de foto duidelijk en alomvattend is, en wanneer de titel dit ook is. Je eerste foto en productnaam zijn dus super cruciaal! Als klanten vaker op jouw product klikken dan op een product van je concurrent, dan kom je hoger in de ranking terecht. 


PPC Sales

PPC staat voor Pay-per-click en telt voor ongeveer 5% mee voor je ranking. Pay-per-click is het interne advertentiesysteem van Amazon. Verkopen die je realiseert door dit eigen advertentiesysteem PPC dragen bij aan een hogere ranking. 


Sales door een interne link 

Je kan ook hoger ranken door een product te verkopen, en hier een bijpassend product bij aan te bieden. Dit noemen we sales door een interne link en is goed voor 5% van je ranking. Je verhoogt je ranking door zaken te verkopen die gekocht worden bij aankoop van een ander product. Een voorbeeld hiervan is de verkoop van tandpasta bij een tandenborstel. Eén verkocht product is leuk, maar twee verkochte producten is leuker. Amazon geeft op deze manier beide producten een boost in de ranking. 


Impressions 

Impressions is de fase voorafgaand aan de click-through-rate (CTR). Impressions telt voor slechts 2% van je ranking mee. Bij deze factor gaan we af op hoe vaak klanten jouw product voorbij zien komen. Hoe vaker klanten jouw product zien, hoe groter de kans dat je producten hoog ranken. Impressions heeft niks te maken met het klikken op producten. 


Seller Authority 

Seller Authority heeft niks te maken met het product wat jij verkoopt op Amazon. Deze factor gaat meer uit van zaken als: hoe lang ben jij al actief op Amazon en wat is je seller feedback? Seller Authority is goed voor 2% van je ranking. Als jij al een grote geschiedenis hebt en goede recensies krijgt, dan krijg je een boost op je ranking. Je moet dit consistent opbouwen in de loop van de tijd. 


Naast de factoren die weergegeven staan in de cirkeldiagram zijn er nog een paar losse en kleine factoren die van invloed zijn op je ranking. Deze factoren worden hieronder kort besproken. 


Sales performance history 

Amazon kijkt hierbij naar of jij constant producten verkoopt, of dat je één keer een launch hebt gehad waardoor je veel producten bent gaan verkopen. Om betrouwbaar over te komen is het belangrijk dat je consistent levert. Eenmalige spikes zullen niet helpen om goed te ranken op je product. 


Prijs

Amazon vindt het belangrijk dat jij je producten voor een consistente prijs verkoopt. Als jij de ene dag je product aanbiedt voor twintig euro, en daarna voor dertig dan wordt dit niet gewaardeerd voor Amazon. Je kan beter beginnen bij een lagere prijs om verloop te krijgen in je sales en later de prijs aanpassen naar boven. Het is niet gunstig om je product te verkopen met extreme korting. 


Reviews 

Het aantal reviews zelf heeft niet per direct invloed op je ranking, maar een hoog aantal positieve reviews is wel belangrijk voor een klant. Als een klant positieve reviews kan lezen, dan zal een klant het product eerder aanschaffen en wordt je conversie verhoogd. Het conversiepercentage telt zwaar mee in je ranking. 


Top Contributed Reviews 

Op Amazon zijn een paar mensen die heel fanatiek reviewen en een speciale ‘hall of fame’ badge hebben ontvangen van Amazon. De reviews van deze klanten zijn heel belangrijk, omdat ze uitgebreid zijn en door veel mensen worden gelezen. Als jij een positieve review van één van deze klanten ontvangt op jouw product, dan is dit weer gunstig voor je conversiepercentage. 


Fulfilment Method (FBA)

Als je gebruik maakt van Amazon FBA heb je een klein voordeel ten opzichte van mensen die de producten zelf versturen (FBM). Dit is omdat het in de ogen van Amazon gunstiger is om de producten via hen te versturen. 


Productfoto’s

De main image draagt echt bij aan een hogere CTR, maar de andere foto’s zorgen ervoor dat je product beter te zien is en klanten eerder interesse krijgen in je product. De kwaliteit van de foto’s en het aantal foto’s kan bijdragen aan een hoger conversiepercentage.  


Enhanced Brand Content/A+ content

Dit is eigenlijk herkenbaarheid voor je eigen merk. Hiermee kun je je merk of je bedrijf nog beter neerzetten op Amazon. Het zorgt voor een vertrouwde uitstraling, wel heb je een merkregistratie nodig. Ik moedig je erg aan om deze te regelen, want hoe meer je kan laten zien aan je klanten hoe beter het is voor je conversie. 


Al met al is het bij Amazon zo dat wanneer jij maximaal aantrekkelijk bent voor klanten, je maximale sales genereert en het algoritme automatisch in jouw voordeel werkt. Hopelijk heb je nu een beeld gekregen waarom je het algoritme van Amazon zo goed mogelijk moet begrijpen. Alle blogs en video’s van Sellers Academy zijn gebaseerd op het zo hoog mogelijk ranken van je producten, zodat je zoveel mogelijk sales kan genereren. Hopelijk heb je de belangrijkste kneepjes van het vak nu goed door, want we moeten aan de bak!


Over Joran

Sinds 2017 ben ik verkoper op Amazon en mede-oprichter van Amazonsellers.nl. Gepassioneerd over het inrichten van de klantreis bij aanraking van jouw merk, Amazon Pay-per-click en logistiek. Noodgedwongen heb ik veel kennis opgedaan van Amazon Seller Central, maar ik ben blij dat ik ook deze informatie kan delen.

Reacties

Annuleren