Van start met Amazon: overzicht & instellingen

Alle ins and outs van het Seller Central platform!

Als je gaat verkopen via Amazon krijg je te maken met Seller Central, het platform voor verkopers op Amazon. Voor beginnende sellers is dit vaak ingewikkeld: ze lopen vast en snappen de instellingen niet. Om ervoor te zorgen dat jij geen problemen ervaart met Amazon Seller Central neem ik je in deze blog mee in alle ins and outs van het platform! Ik begin met een uitleg over de basisinstellingen, gevolgd door de fulfillment by Amazon instellingen en het aanmaken van een case op Seller Central.

Basisinstellingen
Als je je account bij Amazon hebt geactiveerd is het altijd heel belangrijk om je instellingen te checken. Je komt hier terecht door rechtsboven te drukken op Settings, Vervolgens kom je op een pagina waar je je instellingen kunt bekijken.

Screenshot uit basisinstellingen

Het is onder meer heel belangrijk om goed je betaalinformatie te checken. Dit doe je door te kijken onder het kopje Payment Information. Onder ‘Bank Account Information’ kun je controleren of je bankgegevens goed staan. Daarnaast heb je bij je registratie een creditcard opgegeven, die gegevens kun je terugvinden onder ‘Charge Method’.

Iets anders wat je terug kan vinden onder je betaalinformatie is de ‘Charge Method For Advertising’. Als je daarop klikt zal je zien dat Amazon automatisch je kosten voor adverteren inhoudt op je openstaande bedrag. Je kunt dit ook aanpassen door je creditcard toe te voegen als rechtstreekse betaalwijze. Dit kan interessant zijn als je bijvoorbeeld Airmiles spaart op je creditcard. Op deze manier kan je namelijk extra punten sparen! Heb je dit allemaal niet? Maak het jezelf dan vooral niet te moeilijk en laat Amazon de kosten gewoon inhouden op je openstaande saldo.

Overige informatie over je business kun je aanpassen door in het tweede kopje Business Information op ‘Identity Information’ te klikken. Via ‘Business Address’ kun je je adres wijzigen en via ‘Display Name’ kan je de naam van je store wijzigen.

In het derde kopje, Shipping and Returns Information, kan je alle informatie over het retourneren van producten aanpassen. Hier ga ik in een andere blog nog verder op in. Dit is ook het geval bij de informatie over je belasting, deze informatie kan je vinden in het laatste kopje Tax Information.

Als je op de algemene pagina van je Settings naar beneden scrolt zie je aan de linkerkant de kolom Your Services staan. In deze kolom kan je de status van je account zien. In het voorbeeld van de video zie je dat er sprake is van een ‘Individual Account’, maar je kan dit account zelf ook omzetten naar een ‘Business Account’. Het account in het voorbeeld is daarnaast ook geregistreerd voor VAT services on Amazon en Fulfilment by Amazon. Daarnaast heeft het bedrijf gesponsorde producten voor Amazon in verschillende landen.

Screenshot uit basisinstellingen

Als je rechtsboven in het kopje Your Services klikt op ‘Manage’ dan kun je je bedrijf bijvoorbeeld ook nog omzetten naar een professioneel account. Ook hier kun je dus nog extra instellingen vinden! Voor nu zijn dit de belangrijkste basisinstellingen van Amazon, maar dit is nog lang niet alles!

Fulfilment by Amazon instellingen
We zoomen nu extra in op de fulfilment by Amazon instellingen. Deze instellingen kan je vinden bij Settings. Onderaan de balk zie je ‘Fulfilment by Amazon’ staan, en hier moet je op klikken.

Screenshot uit fulfilment by Amazon instellingen

Als je op deze pagina bent beland kom je eigenlijk meteen al bij de belangrijkste instelling terecht. Deze belangrijke instelling is ‘Pan-European FBA’, een bottleneck voor velen. Dit komt omdat veel beginnende verkopers graag in zoveel mogelijk verschillende landen willen verkopen. Ze willen zo veel en zo snel mogelijk producten verkopen en opschalen.

Zodra je ‘Pan-European FBA’ aanklikt betekent dit dat je voorraad automatisch komt te liggen in alle landen. Deze landen kun je terugvinden in de screenshot hieronder.

Screenshot uit fulfilment by Amazon instellingen

Voor mensen die net verkopen via Amazon is het helemaal niet wenselijk om je voorraad in al deze verschillende landen te hebben liggen. Bij elk land dat je aanklikt, en dus verkoopt, krijg je namelijk te maken met extra belastingverplichtingen. Dit kan behoorlijk in de papieren lopen. Controleer dit dus goed! Je moet alleen het land aan hebben gevinkt waar je wil beginnen met verkopen. Let op: als je kiest voor Duitsland, let er dan op dat je het tweede bolletje hebt aangevinkt! Bij het eerste bolletje krijg je namelijk Polen en Tsjechië als landen erbij, wat je weer extra btw-verplichtingen geeft!

Naast ‘Pan-European FBA’ heb je een hele hoop andere instellingen die je kan veranderen. Dit moet je vooral een keer rustig bekijken. Je kan zelf bepalen of deze instellingen van toepassing zijn op jouw eigen situatie.

Als je naar beneden scrolt op de pagina met fulfilment by Amazon-instellingen kun je nog je ‘Removal Settings’ aanpassen. Hier ga ik op een ander moment verder op in. Als je nóg verder scrolt zie je onderin ‘Shipping programmes and export settings’. Ik raad je aan om deze instellingen goed te controleren. Je moet zelf beslissen of je dit wilt gebruiken voor je Amazon account.

Screenshot uit fulfilment by Amazon instellingen

In het voorbeeld van hierboven zie je dat dit account vanuit Amazon.co.uk kan exporteren naar andere landen in Europa. Dit kan je zien omdat er achter dit vakje ‘Enabled’ staat. Dit brengt extra kosten met zich mee wanneer je een sale hebt in Nederland. Je betaalt namelijk een bedrag omdat je dan over de grens gaat. Je kan dit vanzelfsprekend ook gewoon uitzetten.

Dit waren kort de instellingen over fulfilment by Amazon. Ik raad je echt sterk aan om deze instellingen van tevoren goed te controleren, zodat je nergens meer tegenaan loopt als je de verkoop echt bent gestart. Probeer het gezeur achteraf te voorkomen!

Case aanmaken Seller Central
Als je gebruik maakt van Amazon loop je vanzelfsprekend ook wel eens tegen bepaalde problemen aan. Zo kan er iets mis zijn met je listing, of kan je te maken krijgen met een ontevreden klant. Op dit soort momenten is het handig om in contact te komen met Amazon Seller Support. Om in contact te komen met Seller Support moet je een case aanmaken. Ik leg je nu uit hoe dit moet!

Als je nieuw bent op Amazon is het niet makkelijk om Seller Support te vinden. Als je op de ‘hoofdpagina’ van Seller Central staat en je scrolt naar beneden dan zie je links op het scherm het knopje Help.

Bij de pagina Help kan je een case aanmaken. Amazon wil eerst dat je probeert bepaalde dingen zelf op te lossen. Om deze reden hebben ze bepaalde hoofdvragen groot in het beeld staan, zodat je niet naar de bekende weg gaat vragen.

Screenshot uit case aanmaken Seller Central

Onderaan de Help-pagina vind je drie verschillende opties. Een van deze opties is Seller Forums (links), dit is een platform dat ingericht is voor sellers door sellers. Je kan hier antwoorden vinden op bepaalde vragen.

De optie aan de rechter kant is de Case Log. Op deze pagina kan je cases bekijken die je eerder hebt ingeschoten. In het midden zie je de knop Need more help?. Op deze pagina willen we in deze video zijn, dus klik hierop!
Amazon vraagt je of je kunt specificeren waar je een probleem mee hebt. Je moet gaan beschrijven wat er precies aan de hand is onder de woorden ‘Describe Your Issue’. Onder ‘Confirm Your Issue’ doet Amazon verschillende suggesties om jou zelf de oplossing te laten bedenken.

Is het nog niet duidelijk en wil je toch iemand spreken? Klik dan op het blauwe knopje ‘my issue is not listed’. Je kan hier aangeven waar het probleem aan ligt. Klik bij de andere vragen vooral verder en laat weten dat je echt geen idee hebt, want je wil aan het eind van het verhaal iemand spreken van Seller Support. Na heel wat doorklikken kom je op de plek waar jij je case kan indienen.

Screenshot uit case aanmaken Seller Central

Bij het indienen van je case moet je je contactgegevens achterlaten. Ik raad je sterk aan om het hoofdmailadres van je Amazon-account hiervoor te gebruiken. Amazon wil je gevoelige bedrijfsinformatie namelijk niet met ‘onbekende’ e-mailadressen delen. Mocht je eventueel teruggebeld willen worden, dan kan je dit ook invullen.

Dien uiteindelijk je case in met een duidelijke beschrijving, Amazon kan nu meteen voor je aan de slag! Hopelijk word je snel geholpen met je probleem!

In dit deel van de cursus van start met Amazon heb je van alles geleerd over het overzicht en de bijbehorende instellingen. Neem alles vooral nog een keer rustig door en zorg dat je alles van tevoren goed checkt. Zo voorkom je problemen tijdens de verkoop!


Over Joran

Sinds 2017 ben ik verkoper op Amazon en mede-oprichter van Amazonsellers.nl. Gepassioneerd over het inrichten van de klantreis bij aanraking van jouw merk, Amazon Pay-per-click en logistiek. Noodgedwongen heb ik veel kennis opgedaan van Amazon Seller Central, maar ik ben blij dat ik ook deze informatie kan delen.

Reacties

Annuleren