Hoe bepaal je de juiste prijs?

De kunst van het bepalen van een goede prijs voor je product, is het vinden van de juiste balans

Welkom bij de eerste blog in de reeks prijsbepaling en korting. In deze les laat ik je stap voor stap zien hoe makkelijk het is om de prijs van je product te berekenen en waar je hierbij in het bijzonder op moet letten. 


Prijs bepalen product 

De kunst van het bepalen van een goede prijs voor je product, is het vinden van de juiste balans. Een voordeel van een (te) lage prijs is dat je verkoop heel goed loopt, maar nadelig voor jezelf is dat je in dit geval nauwelijks tot geen winst maakt. Een (te) hoge prijs zorgt voor een lagere omzet, omdat je mensen met een kleiner budget verjaagt en daardoor minder producten verkoopt. In dit geval heb je kans om je marktaandeel te verliezen, let dus op die perfecte balans! 


Om de juiste prijs te bepalen is productwaarde onderzoek erg belangrijk. Onderzoek goed waar producten die gelijk staan aan jouw product voor worden aangeboden. Wil je klanten lokken en verkeer naar je listing krijgen? Bied je producten dan voor een erg scherpe prijs aan! Hiermee bouwt je listing veel sales en reviews op, waardoor hij hoger wordt gerankt en gewaardeerd in Google of op het verkoopkanaal (Amazon). Als je product daadwerkelijk door veel mensen wordt gekocht, dan noemen we dit een hoge conversie. Je kan dan altijd nog bepalen om je prijs iets naar boven aanpassen. 


Verkoopprijs berekenen 

Daarnaast is het erg belangrijk om je eigen minimale winstmarge te bepalen. Zodra je je minimale winstmarge weet is het erg makkelijk om te berekenen wat je bodemprijs of je minimale verkoopprijs wordt. Ik heb een aantal formules die ik zelf heel makkelijk vind om je ideale verkoopprijs te bepalen. Om te beginnen is het handig om uit te rekenen wat je minimale verkoopprijs is, zodat je je product in ieder geval niet met verlies of te weinig winst verkoopt. Stel je wil minimaal 30% winst maken op je product, dan noemen we dit je winstmarge. Als je dan je minimale verkoopprijs wil berekenen is dit je inkoopprijs / (1- winstmarge). Als de inkoopprijs van je product 2,50 euro bedraagt, dan is dit je formule: 2,50 / (1-30%) = 2,50 / 0,70 = 3,57 euro. 


Let wel op! Het bedrag dat je net hebt berekend is exclusief btw, dus zorg altijd dat je dit er nog bovenop rekent. Als je dit vergeet, maak je namelijk in plaats van 30% nog maar 9% winst en dat is natuurlijk veel te weinig! De verkoopprijs inclusief btw bereken je makkelijk door je inkoopprijs te vermenigvuldigen met 1+btw-percentage. In dit geval betekent dit 3,57 x 1.21 = 4,32 euro inclusief verkoopprijs. Je wil je product niet onder dit bedrag zien wanneer je bijvoorbeeld gaat concurreren met andere verkopers, of wanneer je je product een keer in de actie doet. 


Je hebt tot slot ook nog een handige formule waarmee je op eenvoudige wijze je winstmarge kunt berekenen. Stel je hebt een product groter ingekocht, waardoor je inkoopprijs zakt, dan ben je natuurlijk benieuwd wat dit met je marge doet. Om je winstmarge dan uiteindelijk te berekenen doe je de (verkoopprijs - inkoopprijs) / verkoopprijs. Je neemt bij deze formule al je bedragen exclusief btw. Het is een veelgemaakte fout bij beginnende verkopers dat ze de btw vergeten, wat een erg vertekend beeld brengt. 


Je weet inmiddels wat je minimale verkoopprijs is! Bekijk dan even goed wat concurrenten met de prijs doen en vergelijk alle prijzen. Als je dan je product online hebt gezet en een prijs wil berekenen, dan is het altijd handig om even een A/B test te doen. Test je hoge verkoopprijs, test je minimale verkoopprijs en maak op basis van je conversie en winst een besluit voor jouw product. 


Psychologische prijsbepaling 

Na het vaststellen van je prijs is het ook goed om even stil te staan bij een beetje psychologie. Uit onderzoek van William Poundstone is gebleken dat bij prijzen met oneven getallen je gemiddelde afzet met 24% verhogen. Veelgebruikte trucjes zijn dus je prijs eindigen met een 5, 7 of een 9. Daarnaast moet je altijd decimalen gebruiken om je prijs af te ronden. Dit wekt de illusie van een lagere prijs, maar je onderbewustzijn registreert hoofdzakelijk het cijfer voor de komma. 


Dit was alle informatie over de prijs bepalen van je product & het berekenen van je verkoopprijs! Mijn volgende blog gaat over korting en hoe je dit zo goed mogelijk instelt op je kanalen. Tot dan!


Over Robert

Nu 8 jaar actief in de online verkoop van een eigen merk en producten uit de creatieve sector. Door vallen en opstaan heb ik de in's en out's van verschillende verkoopkanalen leren kennen. Naast mijn passie voor branding en marketing, vind ik het altijd leuk mijn ideeën te delen over het online verkopen.

Reacties

Annuleren
  • Gepubliceerd
    10 Aug, 2021
  • Laatst geupdate
    10 Aug, 2021
Gerelateerde cursussen
Gerelateerde onderwerpen