Alles wat je moet weten over korting

Stel je korting in, en maak jou product nog aantrekkelijker

Korting 


Welkom bij de tweede blog van het hoofdstuk prijsbepaling en korting! In deze blog gaan we het niet hebben over het bepalen van de prijs, want daar gaat de vorige al over (link). We gaan het hebben over iets waar iedereen van houdt: korting! 


Als je je prijs eenmaal hebt bepaald, dan kun je je product nog aantrekkelijker maken door het bieden van een korting. Met een korting kun je de klant niet alleen extra verleiden om een product te kopen, er is ook nog eens een kans dat ze een grotere hoeveelheid afnemen van hetzelfde product. 


Over het algemeen heb je te maken met twee soorten korting: tijdelijke korting en volumekorting. Bij tijdelijke korting kun je je product afprijzen binnen een bepaald termijn. Hiermee geef je bij de klant aan dat een product voor een bepaalde periode maar is afgeprijsd en dat ze niet moeten wachten met het doen van een aankoop. Doordat ze de originele prijs vergelijken met de korting prijs, lijkt het product goedkoper. Het product is natuurlijk ook goedkoper, maar de originele prijs hoeft niet altijd gelijk te staan aan jouw verkoopprijs (misschien heb jij het product wel nooit voor zo duur verkocht). In de psychologie noemen we dit ook wel het ankereffect. 


De andere soort korting is volumekorting, ook wel quantity discount. Bij volumekorting verleid je de klant om meer in te kopen door bulkkorting te bieden. Dit is een manier om je afzetsnelheid te vergroten en het uiterste uit je klanten en sales te halen. 


Nu je weet wat voor soorten korting er zijn, is het natuurlijk ook erg handig om te weten hoe je verschillende kortingen instelt. Ik laat je dan ook even zien hoe je dit doet op bol.com en Amazon! 


Korting instellen op bol.com 

Als je inlogt op je bol.com account, dan moet je linksboven naar artikelen gaan. Wanneer je bij je artikelen bent aangekomen, kies je voor bewerk. 



Hier klik je op het tabje overzicht, waar je eerder ook je prijs hebt ingesteld. 

Wanneer je naar beneden scrolt zie je tijdelijke verkoopprijs en volumekorting staan. 


Bij tijdelijke verkoopprijs voer je het door jou gewenste bedrag in. Je kan daarnaast ook aangeven voor welke periode deze verkoopprijs geldt. Belangrijk om te weten is dus dat je voor meerdere periodes verschillende tijdelijke verkoopprijzen kunt instellen. Zo kun je je prijzen ook A/B testen, om erachter te komen welke prijs het best liep. 


Bij volumekorting kun je aangeven welke korting je wil geven bij een bepaald aantal producten. Meestal schroef je dit op: hoe meer producten, hoe hoger de korting. Zo kun je aangeven dat de klant bij aankoop van 2 producten 5% korting ontvangt, maar bij aankoop van 4 producten 15%. Er moet in dit geval 5% verschil zitten tussen de volumekortingen. Je kan daarnaast ook zien wat de kosten zijn voor bol.com (per stuk) en wat het voor jou oplevert. Zo kun je meteen checken of het uitkomt! 

Vergeet niet om alles aan het eind van de rit op te slaan, dan laat ik je nu zien hoe dit werkt via Amazon! 


Korting instellen op Amazon

Bij Amazon werkt het net wat anders dan op bol.com.

Je gaat in het menu linksboven naar pricing en klikt vervolgens op manage pricing.

Hier kun je je volumekorting instellen!


 

Je krijgt dan een hele reeks van je producten te zien met allerlei informatie. Ik kijk even met je mee naar een product, onder het kopje business price zie je dan quantity discounts staan, dit is natuurlijk de volumekorting.

 

Als je vervolgens klikt op Add quantity discounts, dan kan je je volumekorting instellen. Je vult dan hetzelfde rijtje in als net bij bol.com. Dit ziet er dan als volgt uit:

 

Als je op set prices drukt, dan wordt je volumekorting opgeslagen: door naar de tijdelijke korting. Voor het instellen van de tijdelijke korting ga je naar je inventory en klik je op manage inventory.


 

Als je bij je product uit bent gekomen, klik je op edit product.


Onder het derde kopje offer kom je ergens middenin de rij onder your price de sale price staan. Stel je wil een week lang voor een euro goedkoper aanbieden, dan verander je de sale price naar beneden en stel je de sale from date en de sale end date in. Vergeet ook hier niet om je wijzigen op te slaan! 

Dit was alweer de blog over kortingen, mocht je nog vragen hebben of zijn er nog dingen onduidelijk? Laat het vooral weten! 


Over Robert

Nu 8 jaar actief in de online verkoop van een eigen merk en producten uit de creatieve sector. Door vallen en opstaan heb ik de in's en out's van verschillende verkoopkanalen leren kennen. Naast mijn passie voor branding en marketing, vind ik het altijd leuk mijn ideeën te delen over het online verkopen.

Reacties

Annuleren
  • Gepubliceerd
    11 Aug, 2021
  • Laatst geupdate
    11 Aug, 2021
Gerelateerde cursussen
Gerelateerde onderwerpen