Hoe komen klanten naar je listing?

Een overzicht hoe Amazon klanten op je listing komen

In dit artikel leggen we je verder uit hoe klanten terecht komen op jouw listing. Dit berust een wat uitgebreide uitleg, dus we delen dit artikel op in vier hoofdstukken: de basis, organisch verkeer, betaald verkeer en de te leren lessen. 

 

Er is natuurlijk al erg vaak benadrukt dat het van groot belang is dat klanten naar je listing komen. Je listing vormt onder meer de basis van je verkopen op Amazon, geeft je inzicht in de klantreis en geeft je ideeën hoe je klanten kunt binnenhalen. De kennis die je kan behalen met je listing zorgt ervoor dat je genoeg verkopen genereert en je opgestelde doelstellingen wat betreft verkoop kan behalen. 

 

Basis 


In dit stukje van het artikel bekijken we Amazon vanuit de positie van een klant. In de meeste gevallen komt een klant gericht op Amazon terecht, omdat ze bijvoorbeeld een bepaald product zoekt. In deze gevallen zoeken ze gewoon op www.amazon.nl. In de zoekbalk van Amazon typen ze vervolgens het woord in waarvan zij vinden dat het het best past bij het product dat ze willen gaan kopen. 


In het voorbeelden typen we het woord ‘schep’ in. Wanneer wij op enter klikken, maakt Amazon op de achtergrond een overzicht van de producten die het best bij deze zoekopdracht passen en dus het meest relevant zijn. In dit artikel wordt verder geen aandacht besteed aan het ranken van bepaalde keywords. Heb je hier toch meer uitleg over nodig? Bekijk de video over algoritmen

 

Maar hoe zorg jij er nou voor dat jouw artikel terecht komt op de pagina van Amazon bij de zoekopdracht ‘schep’? 

 

Het kan zijn dat je product in de bovenste rij terecht komt, maar zoals je op de afbeelding al kan zien gaat het hierbij om gesponsorde producten. Hier betaal je dus extra voor. Eigenlijk wil je graag dat jouw producten in de tweede rij verschijnen, dit is namelijk de rij met de hoogste organische ranking. Als je hier vooraan staat, dan past je product het best bij de zoekopdracht. 

 

Als je doorklikt op de eerste listing, dan is Amazon zo geregeld dat je als klant heel snel afgeleid kan worden. Het is daarom heel belangrijk dat je ervoor zorgt dat je listing de allerbeste foto’s heeft en een interessante tekst. Dit zorgt ervoor dat klanten op jouw listing drukken, maar daar vooral ook blijven. Zo raken klanten in verleiding om jouw producten te verkopen. De afleiding op Amazon is groot, zo wordt er vaak aanbod vertoond van andere producten (bijvoorbeeld van die van de concurrent). Dit kunnen gesponsorde display advertenties zijn, maar er worden vaak ook gerelateerde producten getoond. Je kan dit echter ook als voordeel zien, zo kunnen jouw producten verschijnen bij iemand die op de listing van een concurrent zit. Je wilt het liefst dat Amazon jouw producten voorstelt, en klanten op deze manier één of twee producten van jou kopen, zonder dat ze je listing misschien gezien hebben. 

 

Je hebt ook een boel andere manieren waarop klanten terecht kunnen komen op jouw listing. Dit komt met name door extern verkeer. Zo kan je het woord ‘schep’ opzoeken op verscheidene zoekmachines als Google en Bing, waarna je vervolgens op Amazon terecht komt bij jouw listing en product. Het kan ook zijn dat je goed bent met social media, zo kun je op die manier mensen naar je listing krijgen. Daarnaast kunnen klanten natuurlijk ook aan hun vrienden vertellen hoe goed jouw product is. Je hebt zelf dus wel enige invloed op deze externe factoren, zo kun je goede social media posts creëren en klanten verleiden om je producten te promoten. 

 

Het is geen rocket science om ervoor te zorgen dat klanten op jouw listing terechtkomen, maar het is wel van cruciaal belang om alle verschillende mogelijkheden te kennen. Zo kun je Amazon maximaal benutten, en zal je hopelijk organisch zo hoog mogelijk ranken. 

 

Organisch verkeer 


Organische sales (verkopen) zijn ontstaan nadat een klant een zoekterm invult in de zoekbalk van Amazon. Uiteindelijk komt er dan een listing naar boven. Een deel van deze listing is gesponsord, maar een ander deel niet: dit zijn de organische resultaten. Organische sales hebben de voorkeur bovenop gesponsorde sales, omdat je hierbij geen advertentiekosten betaalt aan Amazon. Je maakt dus meer winst bij organische sales! 

 

Betaald verkeer 


Amazon maakt gebruik van Amazon Pay Per Click (PPC). Via PPC kan je advertenties aankopen op het platform, wat resulteert in een gesponsorde advertentie. Als een klant op je sponsored listing klikt en dan een aankoop doet, dan heb je te maken met een betaalde aankoop. Idealiter zouden je PCC sales ongeveer 25% à 30% van je totale sales op Amazon moeten zijn. De rest zou je moeten creëren via je organische sales. Je wil namelijk niet helemaal afhankelijk zijn van je organische sales, omdat je betaalde sales ook relevante keywords kunnen veroorzaken voor je listing. PPC is dus een manier waarop je een hoop data kunt genereren. 

 

Lessen 


Wanneer je verkoopt via Amazon, moet je het platform bekijken door de bril van de klant. Het is belangrijk dat je altijd bezig bent met hoe je zo goed mogelijk kan ranken. Hierbij moet je drie dingen in je achterhoofd houden: 

 

-       Is dit een advertentie?

-       Ranken deze producten ook organisch? 

-       Waarom staat deze listing boven andere listings? 

 

Om deze drie vragen te beantwoorden kun je veelal kijken naar de reviews van klanten, hoe oud de listing is, wat de kwaliteit van de foto’s is, de productomschrijving en de kwaliteit van het aanbod. Op deze manier kom je er achter wat wel en wat vooral ook niet werkt om een goede listing te creëren. 

 

In deze blog volgde een korte introductie van de verschillende manieren waarop klanten op jouw listing terecht kunnen komen. Als het goed is heb je geleerd hoe je elke vorm van verkeer tot je listing optimaal kunt benutten. Dit was de basis, maar we gaan op een later moment verder inzoomen op specifieke aspecten van de listing. Heel veel succes met de verkoop via Amazon! 


Over Joran

Sinds 2017 ben ik verkoper op Amazon en mede-oprichter van Amazonsellers.nl. Gepassioneerd over het inrichten van de klantreis bij aanraking van jouw merk, Amazon Pay-per-click en logistiek. Noodgedwongen heb ik veel kennis opgedaan van Amazon Seller Central, maar ik ben blij dat ik ook deze informatie kan delen.

Reacties

Annuleren