De optimale listing

Diepteonderzoek - hoe maak je de perfecte listing

In deze blog wordt ingegaan op het maken van een optimale listing. Nu hoor ik je al denken, wat is een listing precies? Ik leg je stap voor stap uit wat het inhoudt en hoe je deze zo goed mogelijk neerzet. Wanneer je listing goed is, haal je hier als verkoper alleen maar voordelen uit! In het eerste deel van deze blog leg ik je uit wat een listing is, dus lees snel verder.

Een listing is een product dat online wordt aangeboden. Dit kan een product zijn op je webshop, maar ook op Amazon of bol.com. Een listing bevat een titel, merk, review, prijs, leverwijze, afbeelding en product beschrijving. Waar je dit allemaal precies terug kan vinden zie je in het voorbeeld van bol.com:

Hoe beter je de bovengenoemde aspecten van een listing neerzet, hoe beter je product zal presteren. Dit kan ervoor zorgen dat je je onderscheid van je concurrentie. Ook in dit voorbeeld is er sprake van concurrentie, dat kan je zien doordat er (2) staat aangegeven bij andere verkopers (rechts onderin). We noemen dit een gedeelde listing.

Een gedeelde listing is dus een product met meerdere verkopers. Veel bekende of merkloze producten kennen een gedeelde listing, de kans is erg groot dat andere verkopers het product ook aanbieden. Dit betekent dat je de titel, afbeelding, beschrijving en reviews deelt met andere verkopers. Dit is zodat de consument het product makkelijker kan vinden, en hiermee de verkopers ook makkelijker met elkaar kan vergelijken.

Bij een gedeelde listing onderscheid je je van andere verkopers door je levering, je prijs en je verkoopcijfer. De verkoper die het best uit de strijd komt bij een gedeelde listing noemen we ook wel het koopblok. Deze wordt bepaald door het verkoopkanaal. Het hoeft niet te betekenen dat het koopblok ook het hoogste cijfer heeft ontvangen, want het is vaak een combinatie van alle drie de eigenschappen.

Een gedeelde listing is erg nadelig en kan in sommige gevallen zelfs leiden tot een prijzenoorlog. Het is dan ook veel voordeliger om een eigen listing te hebben, maar hoe creëer je die?

Een eigen listing creëer je pas door je product eigen te maken, want anders loop je op welke manier dan ook het risico dat andere mensen hetzelfde product gaan verkopen. Je maakt het product eigen door het te voorzien van een merk: private label.

Je moet een leverancier vinden die een bepaald product maakt en in samenspraak met deze leverancier overleggen of het ook mogelijk is om dit product een eigen kleur toe te kennen en een logo toe te voegen. Daarnaast moet je een nieuwe barcode kopen en niet een barcode gebruiken van een ander product. Op deze manier heb je eigenlijk altijd de sale te pakken, waardoor je alle controle hebt en een eigen merk op kan bouwen.

Om jezelf in te dekken is het slim om je logo en merk te registreren, hiermee stel je je merk veilig. Hoe je dit doet? Daar kom ik in een volgende cursus nog op terug!

In deze blog heb je geleerd wat een listing is. Je hebt kennis gemaakt met de gedeelde listing, maar ook meteen geleerd dat het belangrijk is om vooral gebruik te maken van een eigen listing. Dit is een goede eerste stap naar perfecte listing. In de volgende blog breiden we dit onderwerp nog wat meer uit en gaan we in op de product titel!


Over Robert

Nu 8 jaar actief in de online verkoop van een eigen merk en producten uit de creatieve sector. Door vallen en opstaan heb ik de in's en out's van verschillende verkoopkanalen leren kennen. Naast mijn passie voor branding en marketing, vind ik het altijd leuk mijn ideeën te delen over het online verkopen.

Reacties

Annuleren
  • Gepubliceerd
    26 Feb, 2021
  • Laatst geupdate
    26 Feb, 2021
Gerelateerde cursussen
Gerelateerde onderwerpen