De optimale listing: product titel

Hoe schrijf je de perfecte producttitel nu eigenlijk?

Om je producten succesvol te kunnen verkopen via Amazon is het belangrijk dat je gebruik maakt van een optimale product titel. In deze blog laat ik je weten waar je rekening mee moet houden bij het aanmaken van een titel. Lees snel verder!

Richtlijnen
In dit deel van deze blog gaan we de belangrijke richtlijnen bespreken bij het maken van een goede titel. Eerst kijken we naar algemene richtlijnen en vervolgens gaan we verder in op de richtlijnen gericht op de verkoopkanalen. De verkoopkanalen hebben allemaal een eigen algoritme, en dus gelden er ook andere regels.

Belangrijke richtlijnen voor producttitel

  • Houd je titel beknopt! Hoe langer je titel, hoe meer moeite het algoritme heeft om jouw titel te begrijpen. Sloof je dus vooral niet uit en gebruik niet meer dan 70 tekens.
  • Titels moeten de minimale informatie bevatten die nodig is om het item te identificeren en niets meer.
  • Benoem alleen de belangrijke eigenschappen, laat de rest vooral weg! Dit komt wel in de productomschrijving.
  • Vermijd zoveel mogelijk speciale leestekens, behalve -, en /. Deze leestekens kun je gebruiken om je titel te onderscheiden en dus te verduidelijken!
  • Gebruik numerieke cijfers als ‘2’ in plaats van twee. Het algoritme begrijpt deze cijfers goed, dus doe geen moeite en schrijf ze niet voluit!
  • Vermeld geen prijzen, handelsnamen, acties of levertijden. De titel is hier niet de plek voor!
  • Gebruik geen subjectief commentaar, zoals ‘hot item’ of ‘bestseller’. Dit gaat er echt niet voor zorgen dat mensen jouw product eerder kopen. Daarnaast maakt het de boel alleen maar onduidelijker.
  • Amazon richtlijn: gebruik een hoofdletter voor de eerste letter van elk woord, behalve voorzetsels, voegwoorden of lidwoorden. Dit zorgt ervoor dat Amazon je product sneller kan vinden!
  • Bol.com richtlijn: gebruik een koppelteken (-) om verschillende onderdelen van elkaar te scheiden. Zorg dat je de onderdelen van je titel scheidt door middel van een koppelteken, dit zorgt ervoor dat Bol.com je product nog beter kan begrijpen.

Onderzoek
In dit deel van deze blog gaan we onderzoek doen naar ons product, zodat we straks gebruik gaan maken van de juiste titel. Het is heel belangrijk om je product te omschrijven: welke termen zou je gebruiken als je het product moet uitleggen aan iemand die het nog nooit heeft gezien? Google en andere verkoopplatformen hebben natuurlijk geen ogen en kunnen jouw product dus niet bekijken, je omschrijving is heel belangrijk!

Je kan bij het omschrijven van je product zeker gebruik maken van verschillende synoniemen. Houd daarnaast in je achterhoofd de vraag: wat zou ik intypen in de zoekmachine als ik dit product had willen kopen? In het voorbeeld zorgt dit voor de volgende resultaten:

Screenshot uit product titel

De woorden die je gebruikt om je product te omschrijven lijken misschien vanzelfsprekend, maar zorg er altijd voor dat je eerst even wat onderzoek doet! Je wil natuurlijk niet meemaken dat je altijd al het verkeerde woord bleek te gebruiken, want dit kan ervoor zorgen dat je veel bestellingen misloopt.

Zoek in Google Shopping, Bol.com of Amazon tijdens het onderzoek doen naar je eigen product. Terwijl je dit intypt geeft de zoekmachine al verschillende soorten suggesties, die jij misschien nog niet hebt gebruikt. Voeg deze suggesties toe aan jouw eigen productomschrijving. Je kan inspiratie opdoen bij andere verkopers die hetzelfde product aanbieden.

Doe daarnaast ook een klein synoniemenonderzoek. Dit kan je doen via de site www.synoniemen.net. Vul hier in de zoekbalk bijvoorbeeld het woord ‘shopper’ in. De site geeft jou alle synoniemen voor het woord, zodat je je lijstje kan aanvullen!

Als je een mooie verzameling termen hebt gevonden kan je door naar je keywords onderzoek. Hier leer ik je later meer over! Voor nu hebben we de belangrijkste voorbereiding van de optimale listing en in het bijzonder de product titel besproken!


Over Robert

Nu 8 jaar actief in de online verkoop van een eigen merk en producten uit de creatieve sector. Door vallen en opstaan heb ik de in's en out's van verschillende verkoopkanalen leren kennen. Naast mijn passie voor branding en marketing, vind ik het altijd leuk mijn ideeën te delen over het online verkopen.

Reacties

Annuleren
  • Gepubliceerd
    01 Mrt, 2021
  • Laatst geupdate
    01 Mrt, 2021
Gerelateerde cursussen
Gerelateerde onderwerpen