De belangrijkste soorten advertentiecampagnes op Amazon

Deze type campagnes en begrippen moet je kennen om succesvolle advertentiecampagnes

In de vorige blog heb ik je geïntroduceerd met Amazon Pay Per Click (PPC). Dit werkt als het ware als een veiling, zodra een klant zoekt op een bepaald zoekwoord draait Amazon op de achtergrond een soort veiling. Met deze veiling wordt bepaald welk gesponsorde product naar voren komt bij een bepaald zoekresultaat. Als een klant op jouw advertentie klikt, dan moet je hiervoor betalen aan Amazon. 


Veiling 

Ik omschreef Amazon Pay Per Click (PPC) net dus als een veiling, en een veiling gaat natuurlijk altijd gepaard met biedingen. Bij Amazon is dit niet anders. Hoe meer je biedt op een relevant keyword, hoe hoger je positie wordt in de zoekresultaten. Een keyword is voor jou relevant wanneer je op dit zoekwoord tevoorschijn wil komen. Stel je verkoopt een schep en je wilt dat je product tevoorschijn komt wanneer een klant schep intypt, dan is dit voor jou relevant. Het principe is heel eenvoudig: stel jij biedt 75 cent op het zoekwoord schep en een concurrent biedt 45 cent, dan win jij. Met het hoogste bod is de kans het grootst dat jij bovenaan komt in de zoekresultaten. Je hebt dan ook de beste positie om klanten binnen te halen. Het betekent echter niet dat je ook 75 cent gaat betalen, het bedrag zal door een eerlijkheid in het systeem iets hoger liggen dan de bieding van je concurrent. Het gaat er bij Amazon vooral om hoe ver je bereid bent om te gaan.


Begrippen 

In mijn blog over PPC heb ik al kort een paar begrippen toegelicht, maar er zijn nog een paar erg belangrijk. Een begrip dat onder andere belangrijk is, is auto campaign. Auto campaign houdt in dat je instelt voor welke producten je graag een advertentie wil draaien, maar vervolgens Amazon het harde werk laat doen. Amazon vergelijkt op basis van producten of je listing voor welke keywords ze gaan ranken. Bij een manual campaign, een handmatige campagne, heb je de vrijheid om zelf te bepalen op welke zoekwoorden je producten gevonden worden. Je kan een manual campaign het best gebruiken als je wilt dat je product maar bij één specifiek zoekwoord wordt gevonden. 


Een ander belangrijk begrip is Acos, dit is eigenlijk het percentage van de verkoopprijs dat je uitgeeft aan advertising. Het sommetje hierachter is erg eenvoudig. Stel je verkoopprijs is 10 euro en je geeft 2 euro uit om je sale binnen te halen (aan Amazon Pay Per Click), dan is je Acos 20%. Je wilt niet dat je Acos 0% is, want dan werkt je advertising niet goed en dan laat je sales liggen. Als je Acos te hoog is is het ook niet goed, want dit gaat ten koste van je winst. 


Sinds kort gebruikt Amazon ook de term ROAS (return on ad spend). Dit is eigenlijk een andere manier van het weergeven van de resultaten. Het gaat om het verkrijgen van overzicht tussen de omzet en kosten van adverteren. Stel je geeft 2 euro uit aan advertentiekosten, en dit levert je 8 euro op. dan is je ROAS dus 4, want 8:2 is 4. 


Je kunt op Amazon gebruik maken van alle opties om je resultaten te bekijken en te berekenen. Hiervoor mag je zelf kiezen wat voor jou het handigst is en wat het best aansluit bij je verkopen. 

In deze blog heb ik de verschillende campagnes en de belangrijkste begrippen behandeld. In de volgende blog gaan we echt van start met Amazon PPC en geef ik je wat belangrijke tips mee!


Over Jochem

Begonnen met outdoorproducten verkopen via Amazon UK. Daarnaast heb ik met Joran Amazonsellers opgericht. Internationale e-commerce vergt niet alleen topproducten neerzetten, maar ook aansluiten bij wettelijke eisen in de landen waar je ze verkoopt. Mijn achtergrond in de IT en overheidsmanagement helpt om dit soort complexe zaken te ontleden en gemakkelijk uit te leggen.

Reacties

Annuleren