Amazon Pay Per Click: de auto campaign

Verzamel data van bezoekers op je productpagina's

Welkom bij alweer een blog over Amazon Pay Per Click (PPC). In deze blog ga ik wat dieper in op de auto campaign. Ik begin met de basis, waarna ik steeds dieper in zal gaan op dit onderwerp.

In de vorige blog raadde ik je al aan om altijd te beginnen met de auto campaign, vooral als je nog nooit eerder iets verkocht hebt op Amazon. Een auto campaign is vrij eenvoudig op te zetten. Je hoeft namelijk alleen maar aan te geven voor welke producten je een promotie wilt draaien, want Amazon regelt de rest! Amazon zal op basis van haar algoritme uitzoeken voor jou voor welke klanten het relevant is om een advertentie te tonen. Het voordeel van een auto campaign is dat je ook meteen data ophaalt uit Amazon, je kunt namelijk zien hoe klanten op je listing terecht zijn gekomen na een advertentie. Deze informatie kun je gebruiken om je listing te optimaliseren, of om je handmatige advertenties te verbeteren. 


Biedingen

Bij een auto campaign heb je twee manieren om te bepalen hoe je geld ingezet wordt voor een campagne. Je kan je geldhoeveelheid bepalen door middel van een default bid. Dan zeg je eigenlijk tegen Amazon dat je voor elke klik een bepaald maximaal bedrag wil betalen (bijvoorbeeld 40 cent). Je kan ook wat specifieker aangeven voor welk type matches je een bieding wil plaatsen. Op die manier kun je dus veel nauwkeuriger aangeven op welke manier Amazon jouw geld uitgeeft. 


We onderscheiden de type matches in vier targetting groups: 

  • Close match: Amazon laat jouw advertentie zien aan klanten die zoekwoorden gebruiken die heel erg passen bij jouw product. Stel een klant zoekt op schoenen, en jij verkoopt deze, dan toont Amazon een advertentie waarin schoenen te zien zijn. Zo simpel is het. 

  • Loose match: een klant zoekt op Amazon op een bepaald zoekwoord dat lijkt op of past bij het product dat jij verkoopt. Stel jij verkoopt een manicureset en een klant zoekt op het woord nagelvijl, dan is de kans aanwezig dat Amazon jouw advertentie laat zien. 

  • Substitutes: Amazon laat jouw advertentie zien aan de klanten die andere producten bekijken. Stel jij verkoopt Nike schoenen, maar een klant zoekt op Adidas schoenen, dan kan het best zo zijn dat de klant jouw Nike schoenen als advertentie ziet. 

  • Complements: Amazon laat jouw product zien bij producten waar klanten naar kijken die bij jouw product passen. Stel jij verkoopt sportsokken, dan kan jouw product tevoorschijn komen bij klanten die opzoek zijn naar sportschoenen. Sokken en schoenen passen natuurlijk bij elkaar! 


Het spreekt natuurlijk voor zich dat close matches de beste sales opleveren, omdat dit direct aansluit bij jouw verkoop. Maar zeker in het begin is het geen slecht idee om ook de andere matches mee te nemen in jouw productverkoop op Amazon. Het levert altijd wel wat op, al is het maar data over het gedrag van je klanten!


Over Jochem

Begonnen met outdoorproducten verkopen via Amazon UK. Daarnaast heb ik met Joran Amazonsellers opgericht. Internationale e-commerce vergt niet alleen topproducten neerzetten, maar ook aansluiten bij wettelijke eisen in de landen waar je ze verkoopt. Mijn achtergrond in de IT en overheidsmanagement helpt om dit soort complexe zaken te ontleden en gemakkelijk uit te leggen.

Reacties

Annuleren